lunes, 20 de octubre de 2014

FICHA DE REVISIÓN #3 cecs


Nombre del documento (Título de la publicación)
LAS COMUNIDADES VIRTUALES COMO POTENCIAL PEDAGÓGICO PARA EL APRENDIZAJE COLABORATIVO A TRAVÉS DE LAS TIC
Tipo de publicación (Artículo, libro, conferencia)

Articulo

Autor
Catalán, Ma Ángeles Rebollo; Pérez, Rafael GarcíaVer perfil; García, Olga Buzón; Sánchez, Raquel Barragán. Enseñanza & Teaching
Referencia bibliográfica (Normas APA)
Aires, L.; Teixeira, A.; Azevedo, J.; Gaspar, M. I. y Silva, S. (2006). Alteridad y emociones en las comunidades virtuales de aprendizaje. Revista Electrónica de Teoría de la Edu- cación, 7 (2), 74-91. Descargado el día 20 de octubre de 2010. http://campus.usal. es/~teoriaeducacion/rev_numero_07_02/n7_02_luisa_aires.pdf.
Amhag, L. y Jakobsson, A. (2009). Collaborative learning as a collective competence when students use the potential of meaning in asynchronous dialogues. Computers and Edu- cation, 52 (3), 656-667.
Biasutti, M. (2011). The student experience of a collaborative e-learning university module. Computers and Education, 57 (3), 1865-1875.

Brown, A. L. y Palincsar, A. (1989). Guided, cooperative learning and individual knowledge acquisition. En L. B. Resnick (Ed.). Knowing, Learning and instruction: Essays in honor of Robert Glaser (pp. 393-451). Hillsdale: New Jersey, Lawrence Erlbaum.
Chiu, C. H. y Hsiao, H. F (2010). Group differences in computer supported collaborative learning: Evidence from patterns of Taiwanese students' online communication. Com- puters and Education, 54 (2), 427-431.
Coll, C.; Bustos, A. y Engel, A. (2007). Configuración y evolución de la comunidad virtual MIPE/DIPE: retos y dificultades. Revista Electrónica de Teoría de la Educación, 8 (3), 86- 104. Descargado el día 21 de octubre de 2011. http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/ rev_numero_08_03/n8_03_coll_bustos_engel.pdf.
Coll, C.; Onrubia, J. y Mauri, T. (2008). El profesor en entornos virtuales: condiciones, perfil y competencias. En C. Coll y C. Monereo (Eds.). Psicología de la educación virtual (pp. 132-152). Madrid: Morata.
De Miguel, M. (Coord.) (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza.
De Wever, B.; Van Keer, H.; Schellens, T. y Valcke, M. (2007). Applying multilevel mode- lling to content analysis data: methodological issues in the study of role assignment in asynchronus discussion groups. Learning & Instruction, 17, 436-447.
Dewiyanti, S.; Brand-Gruwel, S.; Jochems, W. y Broers, N. J. (2007). Students' experiences with collaborative learning in asynchronus computer-supported collaborative learning environments. Computers in Human Behavior, 23 (1), 496-514.
García-Pérez, R.; Barragán, R. y Buzón, O. (2004). Diseño de materiales didácticos y expe- rimentación de contenidos en Internet para apoyar la enseñanza presencial de la asig- natura TID. En UCUA (Coord.). Proyectos de innovación docente en las Universidades Andaluzas (pp. 755-771). Córdoba: UCUA.
García-Pérez, R. y Rebollo, M. Á. (2004). El modelo pedagógico de la formación universitaria en el crédito europeo: Una innovación en la materia «Informática Aplicada a la Inves- tigación Educativa». Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 3 (1), 81-100. Descargado el día 8 de octubre de 2011. http://campusvirtual.unex.es/revistas/index.p hp?journal=relatec&page=article&op=view&path%5B%5D=24&path%5B%5D=22.
Garrison, D. R. y Anderson, T. (2005). El e-learning en el siglo XXI: investigación y práctica. Barcelona: Octaedro.
Ginns, P. y Ellis, R. (2007). Quality in blended learning. The Internet and Higher Education, 10, 53-64.
Gisbert, M. (2002). El nuevo rol del profesor en entornos tecnológicos. Acción Pedagógica, 11 (1), 49-55.
Goertzen, P. y Kristjànsson, C. (2007). Interpersonal dimensions of community in graduate online learning: exploring social presence through the lens of Systemic Functional Lin- guistics. Internet and Higher Education, 10 (3), 212-230.
Guedes, S. y Mutti, C. (2010). Affections in learning situations: a study of an entrepreneur- ship skills development course. Journal of Workplace Learning, 23 (3), 195-208.
Gunawardena, C. y Zittle, F. (1997). Social Presence as a Predictor of Satisfaction within a Computer-mediated Conferencing Environment. The American Journal of Distance Education, 11 (3), 8-25.
Hernández-Pina, F.; Rosario, P.; Cuesta, J. D.; Martínez-Clares, P. y Ruiz-Lara, E. (2006). Promoción delaprendizaje estratégico y competencias de aprendizaje en estudiantes de primero de universidad: evaluación de una intervención. Revista de Investigación Educativa, 24 (2), 615-632.
Hernando, A.; Aguaded, I. y Tirado, R. (2011). Aprendizaje cooperativo on-line a través del campus andaluz virtual. Enseñanza & Teaching, 29 (1), 135-158.
Hiltz, S. R. y Turoff, M. (2000). What Makes Learning Networks Effective? Communications of the Association for Computing Machinery, 45 (2), 56-59.
Huber, G. L. (2008) Aprendizaje activo y metodologías educativas. Revista de Educación, n.o extraordinario 2008, 59-81.
Jones, A. e Issroff, K. (2005). Learning technologies: affective and social issues in computer- supported collaborative learning. Computers and Education, 44 (4), 395-408.
Kimone, E. y Nevalainen, R. (2005). Active learning in the process of educational change. Teaching and Teacher Education, 21, 623-635.
Marcelo, C. y Perera, V. H. (2007). Comunicación y aprendizaje electrónico: la interacción didáctica en los nuevos espacios virtuales de aprendizaje. Revista de Educación, 343, 381-429.
Martínez, A.; Dimitriadis, Y.; Rubia, B.; Gómez, E. y De la Fuente, P. (2003). Combining qualitative evaluation and social network analysis for the study of classroom social interactions. Computers and Education, 41 (4), 353-368.
Melero, M. A. y Fernández Berrocal, P. (1995). El aprendizaje entre iguales: el estado de la cuestión en Estados Unidos. En P. Fernández Berrocal y M. A. Melero (Comps.). La interacción social en contextos educativos. Madrid: Siglo Veintiuno.
Palloff, R. y Pratt, K. (1999). Building learning communities in cyberspace: effective strate- gies for the online classroom. San Francisco: Jossey Bass Publishers.
Palincsar, A. S. y Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and instruction, 1, 117-175.
_____ (1988). Teaching and practicing thinking skills to promote comprehension in the con- text of group problem solving. Remedial and Special Education, 9 (1), 53-59.
Palincsar, A. S.; Brown, A. L. y Campione, J. (1993). First grade dialogues for knowledge acquisition and use, contexts for learning. En E. Forman, N. Minick y C. Stone (Eds.). Sociocultural dynamics in children's development (pp. 43-57). New York: Oxford Uni- versity Press.
Rebollo, M.a Á.; García-Pérez, R.; Barragán, R.; Buzón, O. y Vega, L. (2008). Emotions in e-learning. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 14 (1). Descargado el día 8 de octubre de 2011. http://www.uv.es/RELIEVE/v14n1/RELIEVE- v14n1_2.htm.
Rebollo, M.a Á.; García-Pérez, R.; Vega, L.; Buzón, O. y Barragán, R. (2009). Género y TIC en Educación Superior: recursos virtuales no sexistas para el aprendizaje. Cultura y Educación, 21 (3), 257-274.
Redmond, P. y Lock, J. (2006). A flexible framework for online collaborative learning. The Internet and Higher Education, 9, 267-276.
Rochera, M. J.; Mauri, T.; Onrubia, J. y Gispert, I. (2010). Dimensiones para el estudio de la presencia cognitiva en foros de discusión en línea. Una aproximación individual, social y dinámica. Infancia y Aprendizaje , 33 (3), 301-313.
Seymour, J. y Osana, H. (2003). Reciprocal teaching procedures and principles: two tea- chers' developing understanding. Teaching and Teacher Education, 19, 325-344.
Spörer, N.; Brunstein, J. C. y Krieschke, U. (2009). Improving students' reading compre- hension skills: effects of strategy instruction and reciprocal teaching. Learning and Instruction, 19 (3), 272-286.
Shumar, W. y Renninger, A. K. (2003). On conceptualizing community. En A. K. Renninger y W. Shumar (Eds.). Building learning communities and change in cyberspace (pp. 1-17). Cambridge: Cambridge University Press.
Yang, Y. (2010). Developing a reciprocal teaching/learning system for college remedial rea- ding instruction. Computers and Education, 55 (3), 1193-1201.

Palabras clave de Búsqueda
Aprendizaje Colaborativo en la enseñanza del Inglés
Palabras clave del articulo
innovación educativa, aprendizaje colaborativo, enseñanza recí- proca, comunidades virtuales de aprendizaje, aprendizaje electrónico.
Ubicación (dirección electrónica especifica) y/o clasificación topográfica de la biblioteca donde    se encuentra


http://bibliotecasenlinea.unillanos.edu.co:2065/docview/1511429554/C250585B39D94138PQ/2?accountid=48773




Resumen

This paper presents some results of an educational innovation based on the use of ICT as a learning environment. The main aim of this study is to describe an experience based collaborative learning in virtual communities of learning and reciprocal teaching and assessing students' knowledge. For that, we design an educational proposal with three didactic units, which includes a kit of tasks and resources for learning. This study adopts a quantitative and qualitative methodology, applying attitudes scales, interviews and analysis of messages from online discussion forums. The study involved 56 students in first year of Pedagogy. We apply a Likert scale and a semantic differential about the learning experience and the methodology used. Also we conducted semi-structured group interviews to understand the perceptions and students' evaluations about the methodology. The results show a very positive assessment about the learning experience and the methodology used. Peer interaction is focused on resolving technical queries, although there are also other forms of collaboration focused on joint interpretation and understanding of learning activities and assessment of the learning process. The results show that the intervention centers on teacher feedback and monitoring of learning tasks, reinforcing positive actions of the students and guiding the learning process. Finally, as to the benefits received by students, the results show that not only is development of social and communication skills, but also conceptual and emotional changes related to the subject.
Conceptos abordados


Aprendizaje Colaborativo
Relevancia de este artículo para el proyecto de investigación.



El aprendizaje Colaborativo es importante ya que Digalo y/o Argunaut fomentan este tipo de aprendizaje , por lo tanto es importante identificar fortalezas y debilidades de este modelo de aprendizaje


No hay comentarios.:

Publicar un comentario