Referencia
bibliográfica (Normas APA)
|
Aires, L.; Teixeira, A.;
Azevedo, J.; Gaspar, M. I. y Silva, S. (2006). Alteridad y emociones en las
comunidades virtuales de aprendizaje.
Revista Electrónica de Teoría de la Edu- cación, 7 (2), 74-91. Descargado el
día 20 de octubre de 2010. http://campus.usal.
es/~teoriaeducacion/rev_numero_07_02/n7_02_luisa_aires.pdf.
Amhag,
L. y Jakobsson, A. (2009). Collaborative
learning as a collective competence when students use the potential of
meaning in asynchronous dialogues. Computers and Edu- cation, 52 (3), 656-667.
Biasutti, M. (2011). The student
experience of a collaborative e-learning university module. Computers and
Education, 57 (3), 1865-1875.
Brown, A. L. y Palincsar, A. (1989).
Guided, cooperative learning and individual knowledge acquisition. En L. B.
Resnick (Ed.). Knowing, Learning and instruction: Essays in honor of Robert
Glaser (pp. 393-451). Hillsdale: New Jersey, Lawrence Erlbaum.
Chiu, C. H. y Hsiao, H. F (2010).
Group differences in computer supported collaborative learning: Evidence from
patterns of Taiwanese students' online communication. Com- puters and
Education, 54 (2), 427-431.
Coll, C.; Bustos, A. y Engel, A.
(2007). Configuración y evolución de la comunidad virtual MIPE/DIPE:
retos y dificultades. Revista Electrónica de Teoría de la Educación, 8 (3),
86- 104. Descargado el día 21 de octubre de 2011.
http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/
rev_numero_08_03/n8_03_coll_bustos_engel.pdf.
Coll,
C.; Onrubia, J. y Mauri, T. (2008). El profesor en entornos virtuales:
condiciones, perfil y competencias. En C. Coll y C. Monereo (Eds.).
Psicología de la educación virtual (pp. 132-152). Madrid: Morata.
De
Miguel, M. (Coord.) (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias.
Madrid: Alianza.
De
Wever, B.; Van Keer, H.; Schellens, T. y Valcke, M. (2007). Applying multilevel mode- lling to
content analysis data: methodological issues in the study of role assignment
in asynchronus discussion groups. Learning & Instruction, 17, 436-447.
Dewiyanti, S.; Brand-Gruwel, S.; Jochems,
W. y Broers, N. J. (2007). Students' experiences with collaborative learning
in asynchronus computer-supported collaborative learning environments.
Computers in Human Behavior, 23 (1), 496-514.
García-Pérez, R.; Barragán, R. y
Buzón, O. (2004). Diseño de materiales didácticos y expe- rimentación de
contenidos en Internet para apoyar la enseñanza presencial de la asig- natura
TID. En UCUA (Coord.). Proyectos de innovación docente en las Universidades
Andaluzas (pp. 755-771). Córdoba: UCUA.
García-Pérez,
R. y Rebollo, M. Á. (2004). El modelo pedagógico de la formación
universitaria en el crédito europeo: Una innovación en la materia
«Informática Aplicada a la Inves- tigación Educativa». Revista
Latinoamericana de Tecnología Educativa, 3 (1), 81-100. Descargado el día 8
de octubre de 2011. http://campusvirtual.unex.es/revistas/index.p
hp?journal=relatec&page=article&op=view&path%5B%5D=24&path%5B%5D=22.
Garrison,
D. R. y Anderson, T. (2005). El e-learning en el siglo XXI: investigación y
práctica. Barcelona: Octaedro.
Ginns, P. y Ellis, R. (2007). Quality
in blended learning. The Internet and Higher Education, 10, 53-64.
Gisbert,
M. (2002). El nuevo rol del profesor en entornos tecnológicos. Acción Pedagógica, 11 (1), 49-55.
Goertzen, P. y Kristjànsson, C.
(2007). Interpersonal dimensions of community in graduate online learning:
exploring social presence through the lens of Systemic Functional Lin-
guistics. Internet and Higher Education, 10 (3), 212-230.
Guedes, S. y Mutti, C. (2010).
Affections in learning situations: a study of an entrepreneur- ship skills
development course. Journal of Workplace Learning, 23 (3), 195-208.
Gunawardena, C. y Zittle, F. (1997).
Social Presence as a Predictor of Satisfaction within a Computer-mediated
Conferencing Environment. The American Journal of Distance
Education, 11 (3), 8-25.
Hernández-Pina,
F.; Rosario, P.; Cuesta, J. D.; Martínez-Clares, P. y Ruiz-Lara, E. (2006).
Promoción delaprendizaje estratégico y competencias de aprendizaje en estudiantes de primero de universidad:
evaluación de una intervención. Revista de Investigación Educativa, 24 (2),
615-632.
Hernando,
A.; Aguaded, I. y Tirado, R. (2011). Aprendizaje cooperativo on-line a través del campus
andaluz virtual. Enseñanza &
Teaching, 29 (1), 135-158.
Hiltz, S. R. y Turoff, M. (2000). What
Makes Learning Networks Effective? Communications of the Association for
Computing Machinery, 45 (2), 56-59.
Huber, G. L. (2008) Aprendizaje activo y metodologías educativas. Revista
de Educación, n.o extraordinario 2008, 59-81.
Jones,
A. e Issroff, K. (2005). Learning
technologies: affective and social issues in computer- supported
collaborative learning. Computers and Education, 44 (4), 395-408.
Kimone, E. y Nevalainen, R. (2005).
Active learning in the process of educational change. Teaching and Teacher
Education, 21, 623-635.
Marcelo, C. y Perera, V. H. (2007). Comunicación
y aprendizaje electrónico: la interacción didáctica en
los nuevos espacios virtuales de aprendizaje.
Revista de Educación, 343, 381-429.
Martínez,
A.; Dimitriadis, Y.; Rubia, B.; Gómez, E. y De la Fuente, P. (2003). Combining qualitative evaluation and
social network analysis for the study of classroom social interactions.
Computers and Education, 41 (4), 353-368.
Melero, M. A. y Fernández Berrocal, P.
(1995). El aprendizaje entre iguales: el estado de la cuestión
en Estados Unidos. En P. Fernández Berrocal y M. A. Melero (Comps.). La
interacción social en contextos educativos. Madrid: Siglo Veintiuno.
Palloff, R. y Pratt, K. (1999).
Building learning communities in cyberspace: effective strate- gies for the
online classroom. San Francisco: Jossey Bass Publishers.
Palincsar, A. S. y Brown, A. L.
(1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and
comprehension-monitoring activities. Cognition and instruction, 1, 117-175.
_____ (1988). Teaching and practicing
thinking skills to promote comprehension in the con- text of group problem
solving. Remedial and Special Education, 9 (1), 53-59.
Palincsar, A. S.; Brown, A. L. y
Campione, J. (1993). First grade dialogues for knowledge acquisition and use,
contexts for learning. En E. Forman, N. Minick y C. Stone (Eds.).
Sociocultural dynamics in children's development (pp. 43-57). New York:
Oxford Uni- versity Press.
Rebollo, M.a Á.; García-Pérez, R.; Barragán,
R.; Buzón, O. y Vega, L. (2008). Emotions in e-learning.
Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 14 (1).
Descargado el día 8 de octubre de 2011.
http://www.uv.es/RELIEVE/v14n1/RELIEVE- v14n1_2.htm.
Rebollo,
M.a Á.; García-Pérez, R.; Vega, L.; Buzón, O. y Barragán, R. (2009). Género y
TIC en Educación Superior: recursos virtuales no sexistas para el aprendizaje. Cultura y Educación, 21 (3), 257-274.
Redmond, P. y Lock, J. (2006). A
flexible framework for online collaborative learning. The Internet and Higher
Education, 9, 267-276.
Rochera, M. J.; Mauri, T.; Onrubia, J.
y Gispert, I. (2010). Dimensiones para el estudio de la presencia cognitiva en foros
de discusión en línea. Una aproximación individual, social y dinámica.
Infancia y Aprendizaje , 33 (3), 301-313.
Seymour,
J. y Osana, H. (2003). Reciprocal
teaching procedures and principles: two tea- chers' developing understanding.
Teaching and Teacher Education, 19, 325-344.
Spörer, N.; Brunstein, J. C. y
Krieschke, U. (2009). Improving students' reading compre- hension skills:
effects of strategy instruction and reciprocal teaching. Learning and
Instruction, 19 (3), 272-286.
Shumar, W. y Renninger, A. K. (2003).
On conceptualizing community. En A. K. Renninger y W. Shumar (Eds.). Building
learning communities and change in cyberspace (pp. 1-17). Cambridge:
Cambridge University Press.
Yang, Y. (2010). Developing a
reciprocal teaching/learning system for college remedial rea- ding
instruction. Computers and Education, 55 (3), 1193-1201.
|
No hay comentarios.:
Publicar un comentario